pondělí 16. března 2015

Melou pomalu, ale jistě.

K hlavním životním milníkům: první pusa, první pivo, první sex, nyní přidávám první africkou infuzi…


Ale než začnu, povím vám historku, co se stala už před několika lety a trochu zvedla stojaté vody naší lékařské fakulty. Mám kamaráda doktora. Infektologa. Moji spolužáci o tom, že se známe, nevěděli a tak jsme se rozhodli, že si z nich vystřelíme. Na jeho kliniku jsme dotáhli jiného kamaráda, který předstíral, že je třicetiletý pacient s břišním tyfem, který byl sice léčený, ale byl stále ještě infekční. Už šestnáct let. A tenhle chudák tam byl prostě zavřený, aby nemohl ohrozit své okolí. Na břicho jsem mu lakem na nehty udělala tyfovou rozeolu, dostal plínu a nemocniční košili. Jiný kamarád mu založil facebookový profil, kam jsme si ho všichni přidali, takže měl desítky přátel. Jasně, takhle to zní jako totálně prokouknutelný, zvlášť když jste medik ve čtvrtém ročníku. Ale já bych to taky nepoznala. Autorita lékaře, který vám něco říká, je totiž dost vysoká. Hráli to s námi ostatní doktoři i sestry na oddělení. Měl vyrobenou pečlivou dokumentaci, včetně archivní verze zažloutlých papírů „ze začátku jeho onemocnění.“ A navíc, vůbec nečekáte, že by se něco takovýho mohlo stát a někdo by vám během výuky tak moc lhal. Doktor mně a dvě moje spolužačky zabalil do jednorázových ochranných pomůcek a poslal nás za ním, abychom odebraly anamnézu a vyšetřili ho. Holkám se na pacienta nechtělo moc šahat a plánovaly, jak si potom vyperou boty. Vůbec se jim nedivím. Následně jsme to důkladně probrali, nejprve výukově s mým kamarádem, potom samozřejmě v kuloárech. Všichni byli šokováni. Troufám si ale říct, že víme o břišním tyfu mnohem víc, než kdyby se to nestalo. Druhý den jsme došli do nemocnice a bublina praskla, když byl pacient zmíněn na jiném oddělení, které to s námi ale nehrálo a doktorka vůbec netušila, o čem mluvíme: „To si z vás asi někdo vystřelil.“ Přišel čas kápnout božskou: „Já se vám musím k něčemu přiznat…“ No, co dodat, žehlila jsem to ještě dlouho.


Každopádně, znáte to. Můžete tomu říkat Boží mlýny. Karma. Zvrhlej stvořitelův smysl pro humor. Jen co jsem dosedla na letiště v Douale a v podstatě proběhla inkubační doba břišního tyfu, dostala jsem horečku. Jsem na něj sice očkovaná, ale vakcína chrání jen něco kolem 70-80%. Dva dny jsem se válela a nic nemohla, abych třetí den poprosila Dennise, aby mě odvezl do nemocnice. Na motorce, přirozeně. Je až podivuhodné, jak si jde rychle zvyknout na cokoliv. Už jsem zkušený spolujezdec a bojím se jen skopce, zvlášť když jsou na jeho spodku díry v silnici. Hrdě hledím smrti přímo do očí a neuhýbám pohledem. Nebo tak to aspoň cítím, skutečnost pravděpodobně tak dramatická není – jinak by tu bylo nehod víc. Tak se to tady prostě dělá a všichni jsou na to zvyklí. Jediná nepříjemnost byla, když se utrhl gumový špagát, kterým jsou přidělaná zavazadla, a švihnul mě do ruky. V tu chvíli jsem byla vděčná za to, že jsem přibalila koženou bundu. Jízdu v protisměru už ani nezmiňuju, normálka, ne? Dojeli jsme do nemocnice. Je to takový baráček, jedna místnůstka s doktorkou nebo sestrou, co má za vzdělání jsem se neptala. Druhá místnost labina, dva pokoje po dvou postelích, porodnická místnost. Nebo tak nějak, přesně se mi to spočítat nepovedlo. Nečekala jsem. Paní mi změřila tlak, zvážila mě, zeptala se na pár otázek. Obecně mi to přišlo hodně praktický, v Čechách se s tím sice mažeme víc, ale na druhou stranu paní přesně zjistila, co potřebovala. Udělala mi laboratorní testy (je to privátní klinika, takže samozřejmě po tom, co jsem zaplatila 10 000 franků – asi 400 korun), brala ASLO, test na břišní tyfus (což přesně nevím, jak se dělá), malárii a počet bílých krvinek. Mimochodem, motorka s mým pasem na palubě stála celou dobu venku a Dennis řekl, že se jí nic nemůže stát. Má pravdu, nic se nestalo. Zase to s tou podezřívavostí přeháním.


Hodinu čekání na výsledky jsme vyplnili nakupováním a vybíráním z bankomatu. To totiž vůbec nebyla legrace. U prvního jsem si uvědomila, že mám nízko postavené limity a proto mi nechce dát peníze. Připojila jsem se, limity změnila (operace tak na dvacet minut, s připojením riskujícím cévní mozkovou příhodu vznětlivějších uživatelů, a mým mobilem, který se kdoví proč rozhodl, že mi nebude v Kamerunu pořádně zobrazovat zprávy). Vrátila jsem se k bankomatu – a byl mimo provoz. Přitom ještě před dvaceti minutami fungoval. No, jeli jsme na benzínku. Ve zdejším bankomatu ale nebylo dost peněz, chtěla jsem vybrat 250 000 Franků (zní hogo fogo, co? Ale je to asi 10 000 Kč), protože platím své bance docela velké poplatky za zahraniční výběr. Třetí bankomat, stejný problém. Nakonec jsem se smířila s 200 000.


V nemocnici mi pověděli to, co už asi tušíte. Ano, mám břišní tyfus.


Léčba spočívá mimo jiné v pětidenní aplikaci (2x denně) intravenózních antibiotik. Musím tedy zůstat tady dole ve městě, nahoře bychom to asi nezvládli – na to, abych si sama napíchla žílu jsem málo feťák. Dennis mi okamžitě nabídl, že můžu bydlet u něj v domě, který je hned u nemocnice. Má tu manželku a tři děti. Jedna místnost, jedna postel za závěsem, kuchyně před závěsem a v ní obývák s  gaučem. Moc se sem toho nevejde. A stejně to prý vůbec není problém. Jsem vítaná. Jeho manželka se na mně usmívá zeširoka, aby mě uvedla dovnitř. Z evropského pohledu neuvěřitelné a hrozně milé. Jediný trochu trapný moment je, když mi se stejně zářivým úsměvem nabídne, že mí ohřeje vodu na umytí. Asi jsem opravdu hodně špinavá i na africký poměry. Jak jsem psala minule, docela to v tomto smyslu nahoře rozjíždíme. Ptám se taky paní domu, kde bych našla „bathroom“. Nerozuměly jsme si. Já hledala záchod, ona mi ukázala budku, ve které se umývají. Naštěstí mi bylo dostatečně  divný, že tam není žádná díra a šla jsem se zeptat. Zažehnala jsem tak potenciální průšvih. Po umytí mě Clariss zabalila do africké sukně s motivem oslavy Mezinárodního dne žen a dala mi šátek na hlavu na místní způsob. Líbí se mi to, odteď to tak budu nosit pravidelně. Začala mě učit vařit podle jejich receptů. Já jsem na oplátku slíbila náš tradiční guláš. Trochu to kazí jen fakt, že se nechci dotýkat společného jídla, ačkoliv desinfikuju ruce jak šílená. Večer koukáme na „african movie“. Je to velké drama, kde na začátku byli dva bratři, jeden měl jen syny a druhý jen dcery. A oba měli manželku. Jenže pak otec dcer zemřel a druhý pár se je, i s jejich matkou, snaží vystrnadit z domu. Sekce rodiny dcer hystericky brečí dokonce víc, než postavy na průměrném LARPu od Rolling, o. s. Do toho se motá witchcraft. Pravá čarodějnice je matka synů. Připraví ale „medicine“, kterou ofoukne všechny ostatní (ten trik bych vám přála vidět), aby si mysleli, že čarodějnice je matka dcer. Ta se pak chce oběsit, ale najednou je průstřih záběru na Bibli svatou a zpět na matku. Oprátka zázrakem zmizela. Podbarveno napůl synťákovou, nepřetržitou hudbou. Telenovela po Kamerunsku. Večer mě uloží na matraci mezi gauči pod obrovskou moskytiéru. Za ní jsem vděčná. Přestava, že bych si pořídila ještě malárii mě nijak vysokou tohou nenaplňuje. Dennis doveze dovnitř ještě svou motorku. Mohla bych před vámi předstírat, že mi to přijde přinejmenším pozoruhodný, ale protože jsem s motorkou na chodbě už v životě nemalou dobu bydlela, tak to spíš příjemně připomíná domov. Nakolik jen bylo nádraží Brno-Chrlice mým domovem. 

Držte mi palce, aby mi zabrali antibiotika a moje střevní mikroflóra neprodělala apokalypsu. S tím koktejlem, co beru, to totiž není úplně hypotetická možnost. Už zvažuju, jak se na mém blogu bude vyjímat historka o tom, jak jsem si po domácku prováděla transplantaci stolice (schválně si to hoďte do googlu). I když si za to vlastně můžu sama. Nemám si dělat legraci z ostatních, že jo!










Žádné komentáře:

Okomentovat