pátek 20. března 2015

Jak se stoná v Kamerunu...

Tak jo. Stvořitel si ze mě dělá legraci. Ale asi mě zároveň, jako svou oblíbenou hračku, nechce úplně zničit. Připadám si jako ten umolousanej plyšovej medvěd, kterýho za sebou dítě za ucho všude tahá. Ukázalo se, že nemám břišní tyfus. Dennis jen usoudil, že v nemocnici, kterou běžně ostatní Češi používají, bychom dlouho čekali a vzal mě do jiné, o dost úrovní horší. Já to nepoznala, protože jsem vůbec nečekala, že by mě vzal jinam a místní nemocnice od sebe nepoznám. Teda, teď už jo. Nemůžu se na něj za to úplně zlobit, protože z jeho pohledu to pravděpodobně dávalo smysl. Minimálně proto, že si myslím, že je zakoukaný do místní sestřičky. Každopádně to byla chyba, která mě stála 4 intravenozní aplikace širokospektrých antibiotik v kombinaci s jinýma, perorálníma. Všechno bylo jednorázový, takže HIV nebo HepC z toho snad nedostanu, ale moje střevní mikroflóra se bude chvíli vzpamatovávat. A to je blbý, protože ji tu fakt docela potřebuju.


Odpoledne druhý den léčby na tyfus jsem řekla, že chci nemocnici změnit (po tom, co mi víc jak den trvalo zjistit, že jsem v jiné a o dost horší). Pořád jsem měla teplotu a nebylo mi dobře. Ukázalo se, že to je větší problém, než jsem si myslela. Existuje tu asi docela konkurence a bylo mi řečeno, že když léčbu někde začnu, musím jí tam taky dokončit. Že by z toho Dennis měl jako doporučující člověk problémy. V nové nemocnici už navíc asi nikdo není, takže jsem souhlasila ještě s poslední večerní dávkou v té staré. Myslím, že jsem se v životě tolik nebála a nebyla tak na dně, jako když jsem po ní přijela k Dennisovi domů. Tekly mi slzy, které jsem se dost marně snažila zastavit. Dennis se ptal, proč brečím. Nemohla jsem mu moc odpovědět. Nelze totiž říct: „No, víš, brečím, protože zdravotnictví ve vaší zemi, kam jsem přijela dobrovolně, a ve který ty budeš pravděpodobně žít celý život, i kdybys nechtěl, stojí za starou bačkoru a jsem nešťastná, že tu nemám přístup ke svému hypermodernímu, na které jsem zvyklá. Bojím se, že dostanu sepsi a protože tu není jednotka intenzivní péče, tak prostě umřu, stejně jako kdokoliv z lidí, co tu bydlí…“ Utřela jsem tváře a povídala něco o tom, že pláču, protože jsem nemocná daleko od lidí, který miluju, nebo tak… Bylo mi blbý dělat scénu vevnitř, ale zase na druhou stranu jsem si nemohla pomoct. Poprosila jsem je, že potřebuju chvíli pro sebe a budu venku na zápraží. V Africe ale nejste nikdy sami. Myslím, že se tu na ten koncept prostě nehraje. Ať už kulturně, kdy nesdílí náš individualismus, tak čistě prakticky. V okamžiku, kdy celá početná rodina žije v jedné místnosti, osobní auto má běžně devět míst a na základní škole chodí to třídy padesát a více dětí (do té naší ne, my máme třídy malinkaté), tak si lze představit, že soukromí není úplně to, co by bylo na denním pořádku. Vylezla jsem s opuchlejma očima ven, sedla na stoličku a trvalo půl minuty, než za mnou přišel Dennis, aby se zeptal, jestli jsem v pořádku. Sakra, potřebovala jsem být sama a vybrečet se. Řekla jsem mu, aby mi prosím dal pět minut. Odešel. Trvalo dvě minuty, než za mnou poslali svého osmiletého syna: „Why are you crying? There is food inside, come!“ nedal mi šanci. Sebrala jsem poslední zbytky energie na to se uklidnit a šla jsem si dát pečený banán a papáju.


Ráno se ukázalo, že Dennis přece jenom domluvit, že se půjdu léčit do jiné nemocnice. Jako záminku zvolil, že tam mají wifi, o kterou jako cizinka stojím. Pro mě za mně. Dala jsem jim sešit s dokumentací z minulé nemocnice (dokumentace se tu píše do školních sešitů, každý pacient má svůj). Sestra protočila oči. Za nějakou dobu přišel doktor. Koukl na sešit a točil očima ještě nějakou dobu. Pak mě uklidnil, že jsem v dobrých rukou, poslal znovu na testy, a když jsem se vrátila, pořád se mu ještě protáčely oči. Prý nemám tyfus. Druhá nemocnice jen absolutně neví, co dělá. Doktor mluví perfektní angličtinou a už jen vizuálně je vidět, že jsem v úplně jiném prostředí. Jsem jen normálně nastydlá, pravděpodobně viróza. Říkám mu, že jsem se ráno koukla do krku v zrcadle a našla jsem si na mandlích úplně příšernej čep. To mi přijde spíš bakteriální. Bylo to ale utržené zrcátko od auta, které zmenšovalo, tak jsem si ho nemohla pořádně prohlídnout. Kouká mi chvíli do krku a že prý ne. Až později ten den jsem se prohlédla v zrcadle na sesterně. Domnělý čep byla rostoucí osmička, od mandlí na tři hony daleko. Ale já už jsem byla tak vystresovaná, že jsem nebyla schopná do pěti napočítat. A hlavně v tom zrcátku to fakt byl jen bílej flek někde v puse. Doktor řekl, že bude lepší, když si tu pár dní odpočinu. Najednou jsem si nebyla jistá, jestli jsem na ten tyfus neumřela a neocitla jsem se v nebi. Dostala jsem SVŮJ pokoj. Jsem tu SAMA. Personál dokonce (většinou) KLEPE! Mám tu koupelnu se splachovacím záchodem evropských tvarů. Sprcha tu není, ale aspoň je tu dost vody na polejvání ze sudu a dá se dopustit další (když teče). Na posteli je matrace. V zásuvce elektřina. Instant heaven.


Odpoledne mi doktor Nick zavolal na mobil, jestli se nechci stavit u něj v kanclu. Tím jsme založili takovou tradici. Chodím si s ním k němu do kanceláře povídat. Od Kamerunu čekáme, že to je taková díra v Africe, kde jsou všichni chudí a umírají hlady, nesvítí světlo a jediná mezinárodní korporace, která se sem jakž takž dostane, je Coca-cola (protože ta se, přiznejme si, dostane prostě všude. Vsadím se, že když dělal Neil Armstrong malý krůček pro člověka - velký skok pro lidstvo, došel si jím přímo pro vychlazenou černou tekutinu.) Doktor Nick je určitě o dost bohatší než já. Má obrovský, nový, černý džíp, děti mu studují prestižní obory na prestižních univerzitách a on si tu vede nemocnici a vysokou školu pro sestry a zdravotnické techniky (kde studuje dobrá stovka, spíš víc, studentů za školné, které bych já měla dost problém dát dohromady). Ukazuje mi obrovsky zvětšené fotky jeho rodiny. Když míjí manželku, obligátně se svěřuje, že měl girlfriend, ale manželce se to moc nelíbilo a tak už jí nemá. Girlfriend tu tak nějak mají všichni. Fascinuje mě ale, jak rychle se k nim přiznávají. Samozřejmě je za tím trochu zištnosti, aby se jako zjistilo, jak na to budu reagovat. Stejně mě to vždycky překvapí. Když si odcházím koupit něco do města, políbí mi doktor Nick ruku na rozloučenou.


Druhý den už mě nakládá do svého bouráku a bere do hotelu nad městem na oběd. Je to takový ten podnik, co si strašně roztomile hraje na to, že je západní, aby mohl být třikrát tak drahý. Nechápejte mě špatně – ráda jím v místních restauracích a nerozhodí mě, že si třeba musím sama vylovit z hrnce podivný kus slepice, o kterém jsem neměla ponětí, že na tom ptákovi existuje. Vadí mi, nebo spíš fascinuje mě, jak ze sebe tento podnik dělá něco, čeho a priori nemůže dosáhnout, třeba už jen proto, že personál nikdy v pravé francouzské restauraci nebyl. Mají teplý švédský stůl, který je ale úplně studený, protože jsme jediní zákazníci. Paní ale říká, že to není problém, ať si nandáme, že nám to dá ohřát do mikrovlnky. Nandáme si. Na výběr jsou vegetariánské špagety, ryba a kuře. Volím rybu. Jdem si sednout ke kulatému stolu s bílým (ale poněkud plastovým) ubrusem až na zem. Leží na něm použité párátko. Paní všechno dost trvá, ale nakonec dostaneme onu ledovou Coca-colu, bez které by cestování nebylo cestování. Jídlo nám donese ještě přikryté plastovou fólií, do které talíř zabalila, než ho dala do mikrovlnky. Důležité ale je, že jsou to dva talíře na sobě, přece se tu jede pořádná francouzská gastronomie, že jo! Pořád čekám, že plastovou fólii sama sundá a odnese. Paní ale prostě odejde. Sundám si jí tedy sama a zmuchlám pod horní talíř. Ženatý doktor Nick, který se při čekání na mikrovlnku neváhal zeptat, jak že to mám s tím přítelem, se před jídlem pomodlí a vysvětlí mi, že je katolík. Ryba je prostě upečená, ale moc dobrá. Po jídle se vrátíme do auta, kde mě doktor Nick vzal za ruku. Musela jsem se trochu vymluvit, že nechci urazit jeho manželku. Vracíme se do nemocnice a řešíme, jak dlouho ještě zůstanu. Všem stranám (a zejména straně sester) je už dost jasný, že jsem vlastně skoro zdravá a není jediný medicínský důvod, abych byla v nemocnici. Beztak si z ní odcházím, kdy chci a používám ji trochu jako hotel, kde se vás ale třikrát denně zeptají, kolikrát jste močili a „Stolice byla?“. Bavím se představou, že jsem ubytovaná v Hiltonu a recepční se mně vždycky, když jdu okolo, otáže, jestli jsem náhodou nezvracela. Doktor Nick ale o mně ještě nechce přijít a tak navrhuje, že bych se měla úplně doléčit a zůstat do neděle. To ale znamená, že budu muset schovávat paralen. Jednou jsem ho totiž odmítla, protože jsem už neměla teploty. Od tý doby jsem při každý vizitě za odmítačku léků a místní se nějak vůbec neumí vyrovnat s tím, že by někdo nedělal něco přesně tak, jak doktor nařídil. Teď už si ho od sester soucitně beru a pak ho prostě vyhazuju. Je mi ale dost blbý být v nemocnici, kterou nepotřebuju. To radši doktora Nicka normálně navštívím. Obávám se, že je čas opustit ráj a vrátit se do reality. Ona ta realita je totiž taky dost dobrá a byla by škoda jí strávit něčím, čeho se můžu přesytit v Praze.























Žádné komentáře:

Okomentovat